söndag 31 oktober 2010

Pumpatårta med smak av päron och After Eight

Centrera


Jag var ju så sugen på att baka tårta och bjöd in mig till mamma och pappa igår. Resultatet blev en pumpatårta till formen, och chokladbotten med päronmousse och after-eightfluff som fyllning, spacklad med grädde och täckt med sugarpaste och marsipan. Jag fick tipset att blanda sugarpaste med marsipan för att få den här kritvita färgen och ändå slippa den supersöta smaken som sugarpaste ger. Detta blev riktigt bra och kommer nog att användas i fortsättningen också, så länge det inte finns allergiker med i alla fall =) Jag tog i alla fall ca 2/3 sugarpaste och 1/3 marsipan, då blev det ändå väldigt slätt och var väldigt vitt.. Mer recept kommer så småningom!
Jag hittade en sida för ett tag sedan som heter månadens sötsak. Den går ut på att man har en månad på sig att baka efter ett speciellt tema, och sedan samlas alla bakverk i en bloggpost som man kan ta del av. Oktober månads tema var höst, så detta blir väl ett passande bidrag :)


3 kommentarer:

Carina sa...

Så fiiin!!! Och god fyllning!

Hanna - Bakfnatt sa...

Wow! Vilken häftig idé och ett jättefint resultat =)

Lena-Tårtan sa...

Fantastisk tårta!