måndag 4 oktober 2010

Kanelbullens dag!



Idag är det kanelbullens dag, och tycker man som jag att kanelbullar är något av det godaste som finns att fika på så är det ju ett måste att baka en dag som denna!
Mitt absoluta favoritrecept på kanelbullar är egentligen Leila Lindholms, men denna gången blev bakade jag utifrån receptet som finns bakpå Kungsörnens vetemjölpåse. Jag har testat det några gånger innan och det blir faktiskt väldigt bra.
Jag räknade också om receptet och en bulle ger ett propointsvärde på 4

Ca 40 bullar
150 gr smör/margarin
5 dl mjölk
50 gr jäst
1 dl socker
½ tsk salt
2 tsk stött kardemumma (kan uteslutas)
850 gr (ca 1.4 liter) Vetemjöl

Fyllning: 100 gr rumsvarmt smör/margarin, 1 dl socker, 2 msk kanel

1 ägg till pensling

Hackad mandel eller pärlsocker att strössla över

Smält matfettet i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till fingervarmt (37 C)
Smula ner jästen i en degskål. Häll över degvätskan och rör om tills jästen löst sig.
Tillsätt socker, salt och ev. kardemumma.
Mät upp mjölet luftigt. Tillsätt mjölet men spara ½ dl till utbakning.
Arbeta degen kraftigt - 5 min med maskin, 10 min för hand
Låt degen jäsa övertäckt med bakduk i 30 min.
Knåda degen smidigt på mjölat bakbord, dela den i 4 delar.
Kavla ut varje del till en avlång kaka och bred på fyllningen.
Rulla ihop till en rulle och dela varje rulle i ca 10 bitar.
Lägg dem med snittytan upp i bakformar.
Jäs i ca 40 min (Sätt på ugnen till 250 C under tiden det jäser)
Pensla bullarna med ägg, strössla på nötter eller socker.
In i ugnen i 5-8 minuter.


Ett litet tips, kommer inte ihåg vem som gett mig det. Men om man har bullarna i pappersformar så rinner inget ut och bullarna blir saftigare.
Lycka till!

Inga kommentarer: