söndag 24 oktober 2010

Minicupcakes med smak av polka och nougat



Jag testade i fredags att göra minimuffins med utgångspunkt från Leilas recept på chokladmuffins, med lite justeringar dock. Jag bytte ut chokladen mot marabou polka, plus att det ska vara kallt kaffe i smeten men det skippade jag helt. Sedan gjorde jag en ganache på nougat och spritsade ovanpå. Jag hade tre testsmakare här i lördags som var Sandy och hennes barn Oliver och Tindra. Och de blev populära kan man väl lugnt säga, då barnen uppskattade dem väldigt mycket, och sånt är ju alltid kul! Räknar man points kan jag meddela att en muffin är 2 points. Väljer man ganache på får man lägga till ytterligare 2 points.

Minimuffins med polkasmak (ca 50 stycken minimuffins eller 12 stora)

3 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100 g marabou polka

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vit och riktigt pösigt.
Smält smöret, häll i gräddfilen och blanda det med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och sikta ner i smeten.
Hacka chokladen grovt och smält i vattenbad.
Vänd chokladen i smeten.
Fyll muffinsformar till 2/3
Grädda i mitten av ugnen cirka 10 minuter för minimuffins och 15 minuter för stora muffins


Nougatganache (Räcker för att dekorera ca 20 minimuffins) OBS! görs dagen före det ska användas!

1 dl grädde
150 gram guldnougat

Värm grädden i en kastrull tills den nästan kokar. OBS! Den får inte koka!
Lägg nougaten i en skål och häll över den heta grädden.
Rör om tills allt blandat sig och ställ i kyl över natten.
Dagen efter vispas det upp med en elvisp och är redo att användas!

Ett mycket enkelt och gott recept som kan varieras med i princip vilken choklad man vill!

Måste också säga att muffinsformarna är köpta på ILVA, väldigt bra var de. Man behövde ingen muffinsplåt (vilket jag inte heller har för minimuffins!) utan de höll formen hur bra som helst! Så har ni vägarna förbi ILVA någon dag så kan jag rekommendera ett inköp. Och vill ni inte ha dem själv kan jag "offra" mig och köpa dem av er, då man använder typ ett halv paket på en sats muffins =)


Inga kommentarer: