måndag 24 maj 2010

Tårtpyssel!

Testade att göra lite dekorationer i sugarpaste igår. Har mest gjort blommor innan, men nu testade jag att få till något som passade till doptårtor. En sovande bebis och en nappflaska blev det. Ganska nöjd för att vara första gången.







Sugarpaste är väldigt lätt att arbeta med om man får till den bra när man gör den, jag använder mig av detta recept:

1 msk gelatin
0,6 dl kallt vatten
1,25dl vit sirap

2 msk matolja
950 g florsocker
några droppar smak (har än så länge bara testat vanilj, ca 4-5 droppar)

Blanda gelatinet och det kalla vattnet. Låt stå tills det tjocknat. Placera blandningen i vattenbad och hetta upp tills allt lösts upp. Tillsätt sirapen och blanda väl. Rör i oljan och dra bort från värmen. Tillsätt smak.

Låt blandningen svalna tills den är fingervarm. Häll hälften av florsockret i en skål och häll i den fingervarma blandningen. Blanda väl. Tillsätt successivt resten av florsockret och blanda väl. Den ska vara ganska kladdig.

Plasta in sugarpasten ordentligt i plastfolie och förvara i lufttät ask i kylen (det går också att frysa). Den blir bäst om den får vila ett dygn innan den används. Sen när det är dags att kavla ut den knådar du den mjuk och tillsätter eventuellt florsocker. Jag brukar ha lite maizena under och på kaveln när jag kavlar, så går det lättare.

3 kommentarer:

Carina sa...

Jättesöt liten bebis!! Du kan va nöjd! Ska färga marsipan till mammas rosor idag.
Kram

Bella sa...

Jättefina dekorationer, både du och Carina är tydligen nån form av proffs på det här har jag förstått. Det ser roligt ut, även om jag kan tänka mig att det är ganska pilligt.

Hanna - Bakfnatt sa...

Jättesöta dekorationer, så duktig du är!