fredag 6 juni 2008

Fredag i dag, Sveriges nationaldag, min dopdag och man är ledig!
Kom på i morse när jag vaknade att vi inte hade någon frukost, så jag passade på att testa ett nytt recept från min rutiga brödbok, det blev Pannscones, väldigt lätt att göra, och gott! Receptet kommer här:
(jag hade ingen mjölk hemma, men tog 1/2 dl yoghurt och 1/2 dl vatten, blev jättebra!)

1 kaka:

1 1/4 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
25 g margarin
1 dl mjölk.

Blanda mjölsorterna, bakpulver och salt.
Finfördela matfettet i blandningen
Tillsätt mjölken och arbeta raskt ihop till en deg.
Värm en stekpanna
Platta ut degen till en stor kaka, ca 1 cm tjock,
Nagga med gaffel och grädda i stekpannan ca 6 minuter på varje sida.
Dela sedan kakan i fyra bitar, och njut!

Så idag serverades det nybakt bröd på Asagatan, förutom det kunde vi också njuta färska jordgubbar som vi fått av Malin, som lånade poolen i går när vi var på jobbet, inte dålig med en egen husvakt, som dessutom lämnar kvar godsaker!

Mums!

Snart kan vi njuta av våra egna "gubbar", så här såg de ut igår!

Under frukosten tittade vi också på resor, vi kan inte riktigt bestämma oss, men det står mellan Thailand och Florida... Jag vill helst till det senare, och då kan de som känner oss räkna ut att Martin hellre vill till Thailand! Vi får väl se vart det blir av, ska i vilket fall som helst bli härligt vilket som! Givetvis ska vi inte åka förrän det är riktigt hösigt och ruggigt här hemma =)

Efter frukosten var det dags att börja på förbättringen av vår framsida, och vi kom en bra bit, i morse såg det ut så här:

Martin mäter för fullt...

Och nu, några timmar senare ser det ut så här:

Tyckte faktiskt det blev riktigt snyggt! Dock är sakerna framför inte permanenta, det såg bara så tomt ut.. Nu återstår bara femtioelva andra saker vi behöver göra för att snygga till framsidan!
Medan Martin snickrade passade jag på att rensa lite ogräs och binda upp rosor som blivit för tunga och fallit ner, en trädgårdsmästare hade nog inte varit särskillt stolt över uppbindningen, men den funkade i alla fall!
Eftersom jag är lite smått hyperallergisk mot pollen, speciellt när jag står och drar i ogräs och gräs, fick jag ta en paus när jag såg ut som om jag gråtit i tio år och hade stora utslag över armar och ben.
Jag passade på att åka till Maxi och handla inför morgondagen, Camilla och Henrik kommer och äter, och det är åter dags för spelkväll, tjejerna mot killarna som vanligt, tjejerna SKA vinna =)

Menyn för morgondagen ska jag inte avslöja än, men recepten har jag hittat här:
Förätten från internet,
huvudrätten från viltkokboken, och efterrätten från
ELLE mat &vin.

Trevlig fredagskväll alla!

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.