torsdag 16 september 2010

E.F.I.T

Är en förkortning av Ett Foto I Timmen.
Det var "inne" på vissa bloggar i alla fall för några år sedan, och var ganska trevligt tyckte jag så jag testar det också. Det går helt enkelt ut på att ta ett foto i timmen under dagen. Så nu får ni en inblick i hur en dag med Sixten kan se ut, en vanlig onsdag när vi inte har något skrivet i kalendern, i alla fall på dagen.


7.30
Sixten tyckte det var dags att vakna, som man ser på min vackra nuna så var inte jag inne på samma linje, och tog in honom till mig för att se om han kunde somna om. Det funkar ibland, men efter att en viss lukt spred sig i rummet var det bara att masa sig ut till skötbordet istället


8.30
Frukost. Leverpastejmacka är mums tycker Sixten, även om det är ett fasligt sjå att få in bitarna i munnen...


9.30
Dagliga motionen för min del, och dagens friska luft och förmiddagsvila för Sixtens del.
Bilden är tagen mitt ute i Lackalänga, cirka 30 minuters promenad hem. De mörka molnen ni ser på bilden började dela med sig av sitt innehåll cirka två minuter efter bilden tagits.
Jag såg ut som en dränkt katt när jag kom hem. Inte ens underkläderna var torra. Men så kan det gå när man blir lurad av att solen lyser från en klarblå himmel när man går hemifrån...


10.30
Hemma igen, vakna, och med torra kläder. Dags att tvätta dagens första maskin tvätt, och Sixten hjälper givetvis till på sitt lilla vis...

11.30
Vi gick upp på ovanvåningen för att leta fram lite papper och pennor att använda till Sixtens fotoalbum. Jag passade på att röja lite däruppe också. Eftersom vi i princip aldrig är där uppe tyckte Sixten det var helfestligt att utforska vad som fanns. Den stora spegelskjutdörren var särskilt intressant, och där var en riktigt rolig typ inne i den med, fast när man skulle pussa den var allt man fick en kall smäll på munnen...


12.30
Lunchen är precis uppäten och det är dags att leka igen. Han har blivit väldigt duktig på att klättra, vår lille prins, så att klättra upp i leksakskorgen är ingen konst längre!


13.30
Sixten har precis somnat och jag passar på att ta en kopp kaffe och läsa tidningen innan han vaknar igen.


14.30
Helt nyvaken, och så fort man vaknat ska man sätta sig eller resa sig upp, hur yrvaken man än är...



15.30
Inne på rummet och leker, vi läser en massa av Sixtens böcker, vilket han tycker mycket om.



16.30
Eftersom Martin skulle iväg nästan direkt efter att han kommit hem gällde det att ha maten klar. Då får man köra med lite mutor eftersom Sixten ofta själv är lite gnällig och hungrig vid den tiden. Lite banan att plocka med och tugga på ger mig en chans att hacka grönsaker och laga mat.


Detta var vår onsdag, och en ganska så klassisk dag när vi inte har annat planerat. Man tillbringar mycket tid på golvet under dessa dagar, eller så passar man på att plocka undan i det rummet som Sixten tycker är intressant för stunden.
Nu ska jag snart lägga mig. Klockan börjar bli mycket, och jag är ganska trött. Sprang hem från Viktväktarna idag, det tog ca 25 minuter så jag hade ett ganska bra tempo.
Resultatet på VV idag var något sämre än sist, vilket var väntat, men det blev ändå ett minus, 0,6 kg. 100 gram till och så får jag ytterligare en guldstjärna, så den tar vi nästa gång =)



Inga kommentarer: