måndag 14 december 2009

Inte min helg...

Helgen som gått har inte riktigt varit i min smak, trots Lucia och födelsedagsfest och allt...

Det började egentligen redan i fredags, när jag efter en extra lång arbetsdag klockan halv sex skulle snöra på mig mina skor och köra hem från förskolan. Mina nya sköna varma goa svindyra ecco skor som nog är ett av de skönaste par skor jag haft. Ordentliga kängor som i extra slittåligt skinn och vattentäta och promenadvänliga. Nya var de eftersom mina förra par gick sönder efter bara en månads använding, så dessa användes första gången i måndags... När jag ska dra åt snörningen på mina skor så tjongar det till, och de går sönder igen, på samma ställe....
Även om det var en förskola jag befann mig på och att den dessutom tillhör kyrkan så kan jag erkänna att det nog osade svordomar en lång stund efter jag låst dörren...
Jag fick i alla fall spänna skorna så gott jag kunde (är en mästare i fotstukning och feltrampning så annars hade jag väl lyckas med det...) och rattade mig mot ICA för lite fredagshandling. Det var jag dock inte ensam om... Det fanns banne mig inte en enda parkeringsplats på ICA. Så jag körde runt ett varv och hittade en sedan. In och tog det jag skulle ha och ställde mig sedan i en kilometers kö (kändes det som i alla fall) Kände hur trött och hungrig jag var, och det var nog tur att jag inte skulle ha något sällskap på kvällen (Martin var på julbord) för jag var säkert ett riktigt skolboksexemplar på en ilskenbagge redan då...
Väl hemma landade jag i soffan, och när klockan var nio slutade jag att kämpa med att hålla ögonen öppna utan gick och störtade i säng...

Lördagen flöt på i ett huj. Upp i ottan och blev hämtad av mamma och pappa, mot Malmö och Malins gamla lägenhet som jag och mamma hjälpte till att städa ur. (Pappa körde med Jakob och Göran till nya lägenheten och bar saker) Efter städningen som gick som en dans så åkte vi hem till mamma och pappa och fikade, sedan blev det en sväng till Center Syd tillsammans med tidigare nämnda skor. Bestämde mig för att jag inte ville ha ett tredje par, så nu är man 1600:- rikare igen, och ett par väldigt sköna skor fattigare. Hämtade också ut en julklapp och sedan bar det av hemåt, in i duschen och sedan iväg till Kävlinge värdshus för att fira farmor.
När vi kom hem igen så var det störtdykning i soffan och strax därefter sängen.
Dagen gick i ett och tur var det kanske så det slapp hända något oförutsett...

Söndag vaknar jag efter att återigen sovit om en klubbad säl, känner mig förkyld, huvudvärk etc. Glöm det! tänkte jag, inte en chans att jag ska bli sjuk nu. Så jag trattade i mig ett glas vatten och en panodil och började försöka få hemmet att likna ett hem igen, lyckade även med bedriften att se botten i tvättkorgen =)
Framåt eftermiddagen var det dags att göra sig i ordning för Luciafirandet i Korsbackakyrkan. Många av våra barn skulle vara med tillsammans med alla körerna och Luciatåg blev det...
Var ganska trött när jag körde hem och såg fram emot en kväll hemma, klockan var närmre halv sju innan jag svängde in på Asagatan. MEN då väntade den stora finalen på helgen...

Jag och Martin gick ut i vår extrahall (vi har en ytterdörr till som aldrig använts, så där är mest förvaring)
Vi ska riva ut lite garderober och sätta hyllor i stället och stod och tittade på vad som skulle göras, när vi ser en kartong på golvet, som är dyng sur... Hmm... den står på ett golv som är i princip nylagt, det kan inte komma därifrån. Tittar upp i taken som det hänger vattendroppar ifrån...
Martin får upp ett hål i taket, drar i gipsen och vattnet bokstavligt talat forsar ner... Vi samlade 1.5 hinkar med vatten som hade legat där och gosat till sig med isoleringen och träet. Hur glad var man då på en skala tror ni?!? Det var bara att fortsätta riva i tak och isolering, vattnet forsade och som tur är fanns inget ömtåligt där ute i hallen. Så numer ser taket ut så här:

Orsak till vattenskadan: Hål i pappen på garagetaket som ligger både över garage, hall och uterum... När vi väl fått bort allt vatten och kommit till torra partier på taket var det bara för Martin att gå upp på ett glashalt garagetak och sopa bort allt blött som låg uppe på...

Lite av tak och isolering som nu pryder golvet. Som tur är kan pappa rycka ut med släp så vi får kört allt skräp till tippen ikväll. Sedan väntar en uttorkning på insidan av taket och en omläggning av garagetaket fortast möjligast, tur i oturen att både jag och Martin har extra lång julledighet =)

När vi kände att vi gjort allt som kunde göras för stunden gick vi in, något nedstämda och landade för tredje kvällen i rad framför teven... Förskäkringsbolaget hade inte öppet annars hade jag ringt dem också då, för att få en riktigt fin slutkläm på kvällen eftersom jag efter dagens samtal fick reda på att eftersom det är regnvatten så täcks inte det av försäkringen. Tjoho!

2 kommentarer:

Carina sa...

Äh fy farao vad tråkigt!!
Sicken helg du haft... känner verkligen med dig. Tur att du är förlovad med en snickarproffs iallafall! :o)

Många varma kramar från mig

Katrin sa...

Fy för attans vilken skithelg. Vill ni ha en takläggare så lägger Magnus papptak.
Kram